Pääkirjoitus 2017 Nro 18

Lumilinkoa on tänä talvena pitänyt käyttää tavallista ennemmän. Lumi on ollut enimmäkseen pahimmoilleen märkää. Se on kovasti rasittanut lingon voimansiirtoa ja rupeleita. Lisäksi katolta pudonneet jäänpalaset ovat lingon kaukalossa ja torvessa aiheuttaneet ylimääräistä melua.
Linko joutui kohtuuttomaan rasitustestiin kun aura-auto siirsi liittymään bussipysäkiltä lunta, jonka seassa oli soraa ja nyrkinkokoisia kiviä. Sehän heitteli soran ja kivet luiskaan, mutta yksi kivi oli sille liikaa, se aiheutti kaukalossa mahottoman ulinan ja sitten hirveän räminän. Äkkiä PT ohjasi kaukalon puhtaaseen lumeen jotta se ei kuumenisi liikaa ja lumihan on myös hyvää voiteluainetta. Niin se räminä vähitellen alkoi vaimenemaan kun vääntynyt rupeli söi kaukalon sisäreunaa. Sen rupelin PT oli vasta vaihtanut entisen vääntyneen tilalle. Oli tarkoitus viedä se oikaistavaksi Koillismaan metallipajalle samalla kahden isomman rupelin kanssa. Ajatteli PT sitten että näyttää tätä oikaistavaa ilmaantuvan niin paljon että on kustannustehokasta perustaa oma oikaisulinja kellarissa olevaan mekaaniseen verstaaseen jossa muidenkin koneiden korjaukset tehdään.
Tässähän lingossa on nerokas portaaton voimansiirto rattaisiin jotka liikuttavat tätä laitetta eteenpäin ja tarvittaeessa myös taaksepäin. On metallinen lautanen jota moottori hihnan välityksellä pyörittää. Lautasesta ottaa voiman kumilla päällystetty voimansiirtoratas. Vivulla siirretään ratasta lautasen keskeltä ulkoreunaan jolloin no­peus lisääntyy. Kun halutaan ajaa taaksepäin siirretään voimansiirtoratasta lautasen keskikohdan toiselle puolelle jolloin ratas vaihtaa pyörimissuuntaa.
Tämä rattaan kumiosa oli kulunut lingosta loppuun, joten PT joutui vaihtamaan sen tosi hankalasta paikasta aivan koneen sisältä. Hesse

Bookmark the permalink.

Comments are closed.