Pääkirjoitus 2017 Nro 49

Myös muiden ihmisten tavoin PT:lläkin on otsallaan kaksi zoomaavaa ja tallentavaa värikameraa, joilla voi tuntikausia pitkin päivää tirkistellä ympärilleen. Öisin lisäksi on tarjolla suuret määrät mustavalkoista todentuntuista tarinaa, joka joskus menee aivan överiksi.
Sinne samaan aivokoppaan on tallentunut lisäksi paljon kaikkea muutakin luettua ja kuultua asiaa.
Joskus PT istahtaa tuohon konsernimme byrokraatin virkapaikalle, josta on hyvät näkymät viitostielle ja järvelle. Karvalakki pitää aivot optimaalisessa lämpötilassa ja Kontiot voi nostaa pöydälle ettei lattiaan jää märkiä lumijälkiä.
Tässä olotilassa on mukava vaellella hummeetissa niinkuin kirpputorilla. Sattui PT:llä pulpahtamaan esiin semmoinen muistikuva että aikoinaan Tukholmassa joissakin paikallisbusseissa oli vauhtipyörä, jolla tasattiin energiankulutusta. Tuli mieleen että tämähän voisi olla hybridiautoissakin. Aivoissa kuitenkin oli tieto että hybridin akut jo itsessään nostavat auton painoa, joten raskasta vauhtipyörää on siihen turha tarjota.
Aivoissa voi joskus tapahtua oivallus. Ne raskaat akuthan voitaisiin laittaa pyörimään vauhtipyöränä, eikä näin teh­täessä auton paino nousisi ja olisi kaksi keinoa tallettaa energiaa.
Kun PT tarkemmin tutki asiaa oli vauhtipyörässä vielä joitakin ratkaisemattomia ongelmia esim. epätasainen tie ja maapallon pyöriminen.
Tietäähän sen että jos täysillä pyörivä vauhtipyörä yhtäkkiä tökkää, niin on siinä turisti ihmeissään kun katsoo paikallaan vinhasti pyörivää hybridi-Yarista. Saattaa siinä viranomaisilla tulla kiusaus puhalluttaa, kun matkustajat ja kuski viimein autosta hoippuvat eri suuntiin. Laajasti alkavat levittämään semmoista huhua että vauhtipyörähybridit aiheuttavat matkapahoinvointia. Hesse

Bookmark the permalink.

Comments are closed.