Pääkirjoitus 2017 Nro 51

PT on viime aikoina tutkinut erilaisia lisälämmitinvaihtoehtoja kovien pakkasten varalle. Ensimmäisenä PT innostui 20 kWh:n diesel-hallilämmittimestä. Siinä oli se etu että sen torven saattoi laittaa tohottamaan tähän meidän 100 kW:n pikkukattilan suulle, koska polttopuita oli varastossa rajallisesti.
Asuntolan lämmittämiseen Sales Manager piti laitetta liian järeänä paloturvallisuuden kannalta. PT sai sinne luvan korkeintaan 5 kW:n nestekaasulämmittimelle. Asuntolassa olisi myös voimavirtatöpseli, josta saisi lämmitystehoa saman verran, mutta sähkö on pois suljettu vaihtoehto lisäenergiana, koska kovalla pakkasella markkinasähkön hinta nousee ja toimitusvarmuus heikkenee.
Tämä iso yli 200 kW:n kattila ja siihen tökätty 40 kW:n stokeripoltin on pääasiassa huolehtinut kiinteistön lämmittämisestä kaikilla ilmoilla yli kaksikymmentä vuotta. PT:n mielestä vain hirvittää sillä ajaa kovalla pakkasella lähes täydellä teholla, varsinkaan ei ilkiäisi sitä siinä tilanteessa jättää yksin.
Kun PT tutkaili netistä erilaisia vaihtoehtoja niin alkoi mahottomasti tekemään mieli pellettipoltinta, koska niitä oli useita eri kokoja ja nykyään ovat melko toimintavarmoja.
Erityisesti ilahdutti 12 voltin virralla toimiva jonkun harrastajan kasaama pellettipolttimen prototyyppi.
Siispä PT neuvookin täällä Taivalkoskella eri alojen asiantuntijoita yhdessä kehittämään ja rakentamaan asuntovaunuihin sopivan pienen pellettilämmittimen.
Siihen tarvitaan vain pieni halpa tietokone ohjausyksiköksi sekä moottori välityksillä ja puhallin. Koeajot voisi aloittaa 6 mm:n pelletillä.
Jatkoksi voi laittaa joko vesi- tai ilmakiertoisen lämmönjakelun. Laitteen voi sijoittaa myös, niinkuin ennen oli, vaunun etuosaan kaasupullotilaan.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.