Pääkirjoitus 2018 Nro 41

Se on nyt sitten päässyt kotia. Viisi kuukautta joutui olemaan osastolla. Ei meinannut tuntea enää kun menin hakemaan. Viimein tänä kesänä mekaanikko löysi sen usein uusiutuneen venttiilivarsitaudin perussyyn.
Mekaanikko oli oivaltanut lingon moottorin avatessaan että venttiilivarsien taipuminen saattoi johtua siitä että ne kanavat joissa varsi liikkui olivat antaneet periksi ja yrittivät liikkua varren mukana.
Nyt ennen kotiinpäästämistä verstas oli maahantuojan kanssa korjannut vaivan aiheuttajan venttiilien uusimisen lisäksi. Nyt moottori toimii hienosti ja lähtee käyntiin ensinykäisyllä.
Niinkuin tiedätte tätähän linkoa sen usein uusiutuneen venttiilivaivan vuoksi kuletettiin Kuusamoon hoitoon useita kertoja. Taisipa viettää suuren osan elämästään siellä moottorikelkkojen ja mönkkäreiden keskuudessa.
Sitten viimein verstaan johtoporras kyllästyi jatkuvaan venttiilien takuukorjaukseen ja tilasivat linkoon kokonaan uuden moottorin.
Linko kotiutui 27.2.2014, mutta viikon kuluttua siitä kärähti moottorin kyljessä oleva jännitteensäätäjä, PT joutui jälleen viemään lingon osastolle viikoksi.
Sen jälkeen uusi moottori on toiminut moitteettomasti viime kevääseen saakka, jolloin PT vei sen Kuusamoon saman venttiilivaivan vuoksi joka oli edellisessä moottorissa.
PT meinasi vaihtaa uuden samanmerkkisen lingon mutta ei uskaltanut kun niissä nykyään on kiinalainen moottori. Tämä nykyinen amerikkalainen moottorihan on toiminut aivan kiitettävästi aina silloin kun se on ollut kunnossa.
Tämä nykyinen japanilainen Avensiskin on tehty Englannissa ja siinä on saksalainen dieselmoottori, eikä näitä enää valmisteta, joten PT:nkin on alettava kiltisti katsastamaan autonsa säännöllisin väliajoin.
Hesse

Bookmark the permalink.

Comments are closed.