Pääkirjoitus 2019 Nro 15

Tämähän Huskun lumilinko on nyt ollut kotona jonkin aikaa, kun sen moottorin venttiiliongelma saatiin kesän aikana korjattua. Tämä uusi moottori, jonka saimme takuuseen, toimikin melko pitkään kunnes siihen tuli viimein sama vika kuin edelliseenkin jota jatkuvasti jouduimme kuljettamaan hoidettavana Kuusamossa.
Tämä moottorihan on amerikkalainen 342 cc:n Briggs & Stratton. Kansan keskuudessa tätä kutsutaan Brigsin moottoriksi.
PT on aina arvostanut tätä moottoria koska hän 60-luvulla ollessaan puutarhurina VR:llä leikkasi ruohot useilta rautatieasemilta leikkurilla, jossa oli tämä Brigsin moottori.
Nyt sitten eräänä päivänä tämä linko keskeytti matkan­teon. Siitä oli lähtenyt kiilahihna pois päältä. Kun linko otettiin sisälle huomasi PT että yksi laakeri oli aivan mäskänä. Sattui verstaalta löytymään justiin samanlainen laakeri joka vaihdettiin paikoilleen. Mutta tämän jälkeenkin linko pudotti hihnan pois paikoiltaan. Tilattiin vielä varalta yksi varaosa lisää, mutta sekään ei auttanut. Kun yritti lähteä liikkeelle, hihna lähti edelleen pois paikoiltaan.
PT rakensi siihen ylimääräisen hihnansäätimen jota on tarkoitus kokeilla.
Ei tässä isompaa hätää ole kun me saadaan tuo toinen linko kuntoon. Siitä on yksi vieteri poikki, mutta uusi hihna saatiin jo toimimaan kun PT laittoi siihen hihnansäätimen. Laitteessa on takuu vielä voimassa.
Viime keväänä hankittiin toinen linko ja nyt varman päälle koko linko on Brigs-merkkinen, koska tämä tuotemerkki on niin valtavasti aiheuttanut vaihtelua ja sisältöä PT:n elämään ja aina linko on luotettavasti toiminut silloin kun se on ollut kunnossa.
Tässä uudessa Brigsissä toimii lumenheittotorvikin sähkömoottorilla, sitten kun siihen saadaan uusi katkaisija takuuseen. Hesse

Bookmark the permalink.

Comments are closed.