Pääkirjoitus 2019 Nro 18

Viimeksi jäätiin odottamaan sen uuden lumilingon takuuseen tilattua katkaisijaa. Tässähän uudessa Brigsin lingossa toimivat torvet sähkömoottorilla. Torvia ohjataan katkaisijalla, joka vähitellen lakkasi toimimasta.
PT purki katkaisijan, kaatoi sinne kertyneen veden pois ja puhdisti kärjet. Katkaisija toimi sen jälkeen muutaman päivän, kunnes teki jälleen tenän. Tästä syystä uusi katkaisija tilattiin.
Uusi katkaisija niinkuin se vieterikin on koneen maahantuojalle osoittautunut erittäin vaikeaksi toimittaa. Koneen myyjä aikookin toimittaa katkaisija kilpailevan konemerkin maahantuojalta. Sen katkenneen vieterin tilalle PT taivutteli pannuhuoneesta toisen vieterin tilapäiseen käyttöön. Tämä uusi linko on nyt siinä kunnossa että sillä varmaankin syksyyn asti pärjää jos ei tule paha takatalvi.
Onhan meillä lisäksi tämä vanha uskollinen palvelija Husku jolla oli se paha hihnaongelma laakerin vaihdon jälkeen ja johon moni alan asiantuntijakaan ei löytänyt syytä.
Tässäkin tilanteessa PT oli mielissään siitä että hänellä oli jäljellä tavallista enemmän aivokapasiteettia käytettävissä, koska nuoruudessa hänen aivot lojuivat lähes käyttämättöminä vuosikausia.
Siispä PT:n aivot päättivät kylmästi lingon anovasta katseesta huolimatta että sitä ei viedä jälleen Kuusamoon vianetsintää varten.
Entisenä työväen miehenä PT havaitsi että yksi hihnaa tukeva hyrrä vaati ulkopuolelta tulevaa voimakasta poliittista ohjausta, silläkin uhalla että se törmäisi rajusti perustuslakiin.
Hyrrän varresta PT otti kaikki väljyydet pois ja taivutti sitä vasemmlle. Tästä seurasi se että hihna päätti mukautua tähän uuteen ohjaukseen eikä enää edes yrittänyt lähteä pois päältä.
Nyt tämäkin vanha Husku on varmistamassa että selviämme mahdollisesta takatalvesta.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.